Dag 6 - terugkeer Ilona - Reisverslag uit Montagnole, Frankrijk van Els Lambrecht - WaarBenJij.nu Dag 6 - terugkeer Ilona - Reisverslag uit Montagnole, Frankrijk van Els Lambrecht - WaarBenJij.nu

Dag 6 - terugkeer Ilona

Door: Els Lambrecht

Blijf op de hoogte en volg Els

07 Februari 2013 | Frankrijk, Montagnole

De eerste week zit er al bijna op! Nog een dagje en het is alweer weekend. Morgen gaan we eindelijk de interventie van ons project uitvoeren. De onderzoeksgegevens zijn verzameld en verwerkt, dus we zijn benieuwd wat de resultaten van onze interventie zullen zijn.
In ieder geval was het ook vandaag een heel fijne dag. In de voormiddag zijn Tineke en ik mee gaan helpen bij de kleuters. Ilona is na drie weken ziekteverlof vandaag voor het eerst komen werken. Ze had haar handen dus vol met uit te zoeken, wat de kinderen allemaal gedaan hadden, of alles verbeterd was en wat er eventueel nog aangevuld moest worden. Om alles in goede banen te kunnen leiden, was wat extra hulp bij de kleuters van harte welkom. We hebben enkele educatieve spelletjes gespeeld om ze bezig te houden terwijl de kinderverzorgster Ghislaine nog enkele testen afnam bij een aantal kinderen die ziek waren geweest eerder deze week.
Na de middag, hebben we de grootste leerlingen nog wat geholpen bij het maken van hun wiskunde oefeningen. Vervolgens kregen de kinderen een les Engels. Het was best wel hilarisch om te horen hoe ze hier Engels spreken. Maar de kinderen doen goed hun best.
Tijdens de speeltijd, kon ik het niet laten om een sneeuwbal te maken van de sneeuw die hier gisteren met bakken uit de hemel is gevallen. Resultaat: een één tegen allen situatie waarbij ik een beetje de pineut was. Een sneeuwbal in mijn haar, in mijn jaszak, in mijn broek, ... overal sneeuw. De kinderen hebben zich in ieder geval goed geamuseerd, maar ik ook.
Op het einde van de dag hebben we ook nog mee gesport. De kinderen vinden het echt heel fijn dat we zoveel participeren.
Het enige dat ik hier echt ontzettend mis, is de typische Vlaamse boerenkost! Een goed stuk vlees, met aardappelen en groentjes kennen ze hier niet echt. Sojaburgers, soep met weinig smaak, gemixte bloemkool met kaassaus, ... daarentegen kennen ze hier maar al te goed. Echt heel vreemd hoe mensen hier zo hard op hun voeding letten. De kinderen mogen hier ook ook tijdens de kleine speeltijden helemaal niets eten. Ze hebben dat afgeschaft omdat ze anders te dik worden. Ik vind dat allemaal een beetje belachelijk, maar ik respecteer hun gewoonten. Al kan ik het niet laten om toch snel wat koekjes, een banaan of een ander stuk fruit in mijn mond te steken. Bij mijn thuiskomst heb ik ook meteen drie pannenkoeken met veel suiker klaargemaakt (danku Kristien, Fille en Liv!). Morgen eet ik de rest van mijn eerste pak op!

Voila, nu ga ik bijna slapen want het zal morgen weer vroeg dag zijn! Dikke zoenen!

  • 07 Februari 2013 - 22:06

    Tineke Cauwenbergh:

    Je krijgt van ons zout en peper zodat je wat meer smaak in het eten kan brengen. We hebben ook nog zakjes waar je eventueel iets in kan verstoppen van het niet zo smakelijke eten! Als je wilt krijg je ook nog een halve pot choco van Nutela. Die kan je eventueel op je brood smeren of gewoon uitlepelen! Alleszins wij gaan ook ons bed in kruipen zodat we morgen fris zijn voor onze interventie! We are going to own this sh*t! ( Lezen met Frans accent!)

    Bonne nuit!
    xxxxx

  • 07 Februari 2013 - 22:08

    Nonkeltje :-):

    Haha, sneeuwballen zijn heel lekker. Maar in dit geval :-D
    Ik kon efkes niet meer volgen...kleuters en lager door mekaar ?
    En wat bedoel je juist met 'interventie' ?
    Ben wel mee razend benieuwd naar je eerste resultaten en of je je ding hebt kunnen doen.
    Knuffelke
    Nonkel M

  • 08 Februari 2013 - 18:23

    Els Lambrecht:

    Ja ja, het schooltje in Saint Cassin bestaat uit 40 leerlingen die opgesplitst zijn in drie groepen: de kleuters, graadsklas van het eerste en tweede leerjaar en dan graadsklas van het derde, vierde en vijfde leerjaar. Ik zal overal een beetje moeten meehelpen/lesgeven. Hangt ervan af waar ze extra hulp nodig hebben.
    We hebben hier afgelopen week een project moeten uitvoeren waarbij we iets moesten onderzoeken. Wij hebben gekozen voor hoe we het zelfvertrouwen kunnen verhogen tijdens een les muzische vorming. Op basis van een interview met de leerkracht, observaties en enquêtes hebben we enkele hypothesen moeten opstellen. Vervolgens moesten we een interventie op poten zetten om te gaan onderzoeken of we met behulp van de hypothesen ook effectief het zelfvertrouwen kunnen verhogen. De oudste klas werd verdeeld in 2 groepen. De ene groep kreeg een open opdracht, met veel keuzemogelijkheden, heel veel vrijheid, veel bevestiging, complimenten en feedback. De andere groep kreeg een gesloten opdracht met een stappenplan, instructies, geen complimenten en vaste criteria (de werkwijze die ze hier gewoon zijn).
    En we hadden de situaties goed ingeschat. De groep met de open opdracht was veel zelfzekerder dan de groep met de gesloten opdracht.
    Eind mei moeten we deze onderzoeksresultaten voorstellen op school.
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Actief sinds 28 Jan. 2013
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 20161

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 25 Mei 2013

Comeniusstage Saint-Cassin (Frankrijk)

Landen bezocht: