dag 3 - eerste schooldag! - Reisverslag uit Montagnole, Frankrijk van Els Lambrecht - WaarBenJij.nu dag 3 - eerste schooldag! - Reisverslag uit Montagnole, Frankrijk van Els Lambrecht - WaarBenJij.nu

dag 3 - eerste schooldag!

Door: Els Lambrecht

Blijf op de hoogte en volg Els

04 Februari 2013 | Frankrijk, Montagnole

Vandaag was een spannende dag want het was mijn "eerste" schooldag op de school in Saint-Cassin. Ook daar was de ontvangst hartelijk. De leerlingen zijn superlief en ontzettend vriendelijk. Het was echt een plezier om aanwezig te mogen zijn in de klas. In kader van ons project III.2 hebben we vandaag geobserveerd in de klas van de oudste kinderen en daar gaan we ook de rest van de week verder observeren.
Het eerste wat ons opviel, was dat alles hier heel rustig verloopt. Er is geen haast bij het starten van de dag, het nemen van speeltijden of het afsluiten van de dag. Wanneer de leerkracht in de handen klapt, gaan de leerlingen meteen in de rij gaan staan. Er is geen schoolbel die op regelmatige tijdstippen belt. De leerkrachten kiezen hun speeltijden een beetje zoals het hen uitkomt. Bovendien hebben we mogen genieten van een middagpauze van twee uur. We hebben in die tijd rustig gegeten en gepraat met de twee leerkrachten op de school. Ze zijn hier ontzettend vriendelijk en zeer gastvrij. Ik zie het helemaal zitten om hier de komende maanden les te geven, al moet ik wel zeggen dat het lesgeven toch even aanpassen zal worden. De meeste vakken geeft men hier helemaal anders dan bij ons. Maar het lijkt me een fijne uitdaging om hier een beetje nieuwe dingen aan te brengen om hen een bredere kijk te geven op de pedagogische mogelijkheden.
De "eerste" schooldag was redelijk vermoeiend. Ook al hebben we enkel geobserveerd en veel vragen gesteld, toch ben ik blij dat ik nu m'n bedje in mag kruipen!

Bonne nuit!

• 04 Februari 2013 - 23:58

Nonkeltje :-):

Ma chère cousine :-)
    C'est pour cela qu'on appelle ça "vivre comme Dieu en France".
    Of nog : "la douce France".
    On fait tout avec "de Franse slag".
    Nu, alle gekheid op een stokje; het lijkt me zalig te zijn om op die manier in het leven te kunnen staan; het gejaagde dat we hier kennen is daar blijkbaar een héél stuk minder.
    Zou het kunnen dat de volwassenen die ze daar zo opleiden ooit later dit goede voorbeeld zullen doorgeven aan de latere generaties en de samenleving op die manier ook gaan veranderen ? Vingers kruisen !
    Ik denk dat de wereld a far better place zou zijn, moest dat effe kunnen.
    In elk geval : "chapeau" voor onze zuiderburen om hun jeunesse op die manier te begeleiden.
    Tot morgen.
    De N.